سفارش تبلیغ
صبا ویژن
داستان و...
 
قالب وبلاگ

 

طرز تشکیل شفق قطبی

 

 

همانطور که در مبحث جنسیت و ساختار زوجین در منظومه شمسی گفته شد ، جنسیت سیاره زمین در منظومه شمسی مونث است ، پس بار الکتریکی آن میبایست مثبت باشد .

 

 

 

 

 

در شکل فوق قطب‌های جغرافیایی سیاره زمین نشان داده شده است . همانطور که میدانیم خورشید از شرق طلوع کرده و از غرب ، غروب می‌کند . پس جهت چرخش ( اسپین ) سیاره زمین همان جهت فلش آبی رنگ است ، یعنی اگر سیاره زمین را از بالای قطب شمال جغرافیایی بنگریم دوران آن پاد ساعت گرد خواهد بود ، یعنی مخالف جهت چرخش عقربه‌های ساعت . به شکل زیر توجه نمایید .

 

 

 

 

با توجه به اینکه طبق قرارداد جهت میدان الکتریکی بار مثبت از داخل به طرف خارج ( به طرف بار منفی ) است ، فلش قرمز رنگ جهت دوران میدان الکتریکی را نشان می‌دهد و با قانون دست راست میتوانیم جهت میدان مغناطیسی و قطبین مغناطیسی را مشخص کنیم . به شکل زیر توجه کنید :

 

 

 

 

در رسم فوق دایره قرمز رنگ سیاره زمین با بار الکتریکی مثبت فرض شده که حول محور عمودی در حال دوران ( اسپین ) است . فلش قرمز رنگ جهت دوران میدان الکتریکی و فلش سبز رنگ جهت دوران ( اسپین ) سیاره زمین است . در این وضعیت قطب شمال جغرافیایی قطب S مغناطیسی و قطب جنوب جغرافیایی قطب N مغناطیسی خواهد بود یعنی شکل زیر :

 

 

 

 

این پدیده دو نظریه ارایه شده مبنی بر دوران میادین الکتریکی و ساختار زوجین ( مذکر و مونث [منفی و مثبت] ) در منظومه شمسی را ثابت می‌کند . ولی اینک دو سوال مهم مطرح میشود .

 

1-  سرعت زاویه‌ای سیاره زمین خیلی کم است ، یعنی یک دور در بیست و چهار ساعت ، این اسپین چگونه میتواند میدان الکتریکی سیاره زمین را دوران دهد ؟

2-  چنین به نظر می‌رسد که سطح سیاره زمین بار الکتریکی منفی دارد ، چگونه بار الکتریکی آن مثبت خواهد بود ؟

3- همانطور که میدانیم حرارت باعث کاهش خاصیت مغناطیسی در فلزات میشود ، در حالی که هسته زمین فلزی و از جنس نیکل است با این دمای خیلی زیاد هسته ،  چرا خاصیت مغناطیسی آن از بین نرفته و نمی رود ؟

 

 

جواب :

1- همانطور که میدانیم هسته زمین مایع و فلزی است . مایع بودن به علت حرارت زیاد است ، در واقع هسته زمین به حالت مذاب و گداخته است که مسلما به علت یونیزه شدن بار الکتریکی مثبت خواهد داشت و همانطور که در مبحث فضای مشبک ، الکتروگراویتی  و نیروهای پیشران و اسپین در فضا گفته شد این هسته با سرعت بسیار زیادی شروع به دوران خواهد کرد که علت اصلی سرعت زاویه‌ای سیاره زمین همین مسئله است  . در این شرایط میدان الکتریکی دوران پیدا کرده و قطبین مغناطیسی پدیدار خواهند شد .

 

2- وقتی بار الکتریکی هسته سیاره زمین مثبت باشد ، مسلما سطح سیاره زمین همانند اتم‌ها بار الکتریکی منفی پیدا خواهد کرد ، ولی چون سرعت زاویه‌ای سطح سیاره زمین کم است ، این میدان الکتریکی منفی دوران قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت و دوران میدان الکتریکی مثبت هسته ، همواره قالب خواهد بود .

 

 

 

 

در اشکال فوق مارپیچ‌های قرمز رنگ بیانگر دوران میدان الکتریکی سیاره زمین است ، که فقط سه‌تای آنها رسم شده است . منحنی‌های آبی رنگ بیانگر خطوط میدان مغناطیسی است که فقط یک سطح از آن رسم شده است . همانطور که قبلا گفته شد خورشید مونث است ، پس بار الکتریکی آن نیز مثبت خواهد بود و چنین به نظر میرسد که در زمان دفع بارهای الکتریکی ، بیشتر از همه بار الکتریکی مثبت یعنی پروتونها به طرف فضای بیرون خورشید پرتاب شوند که این ذرات با سرعت به طرف سیاره زمین میرسند و به دام میدان الکترومغناطیسی آن می‌افتند . با توجه به اینکه انتهای این مارپیچ‌ها به طرف قطبین مغناطیسی و جغرافیایی است و امتداد و راستای میدان الکتریکی سیاره زمین از طرف داخل به سمت بیرون است ، تراکم و چگالی این ذرات در قطبین افزایش پیدا کرده و تصادم آنها با لایه‌های بالایی اتمسفر ، باعث یونیزه شدن گازها شده و این گازها در حالت برانگیخته از خود نور ساتع خواهند کرد .

 

 

ساختار اسپیرال لکاریتمی ( مارپیچ طلایی یا فیبوناچی ) در عکس فوق کاملا مشهود است که اشاره به دوران میادین الکتریکی دارد .

 

aurora

3- زمین شناسان با برسی امواج زلزله حدس میزنند که هسته زمین فلزی و از جنس نیکل است در حالی که فشار در هسته زمین چیزی در حدود 2 الی 3 میلیون اتمسفر است و در این شرایط ، گاز هیدروژن به صورت فلز در آمده که به آن هیدروژن فلزی می گویند چه برسد به سایر عناصر . در واقع تمامی عناصر در این فشار ، بسیار چگال و سخت هستند که با فلزات اشتباه گرفته شده اند . ولی همانطور که توضیح داده شد علت مغناطیسی بودن زمین یونیزه شدن عناصر در هسته و دوران آنها با سرعت زاویه ای است که گشتاور مغناطیسی را پدیدار و باعث میشود .


 


اکتشافات جدید :

 

دانشمندان می‌گویند برای فوران‌های ناگهانی و حرکات سریع که گاه در نورهای شمالی و جنوبی مشاهده می‌شود توضیحاتی یافته‌اند .

 

 

به گفته آنها این پدیده ناشی از انتشار مقدار عظیمی انرژی ذخیره شده است که 100 هزار کیلومتر بالاتر از سطح زمین در میدان مغناطیسی محافظ آن روی می‌دهد . این حوادث انفجار گونه زمانی اتفاق می‌افتد که خطوط میدان مغناطیسی زمین تحت فشار زیاد ، ناگهان شکل تازه‌ای به خود می‌گیرند . این نتیجه گیری بر اطلاعات جمع آوری شده توسط پنج ماهواره سازمان هوا - فضای آمریکا ، ناسا ، که دور زمین می‌گردند استوار است . واسیلیس آنجلوپولوس از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس گفت : " ما عاملی که نورهای شمالی را به رقص در می‌آورد کشف کرده‌ایم ."

وی دانشمند ارشد ماموریت تمیس (Time History of Events and Macroscale Interactions during Substorms) است . محققان با استفاده از پنج ماهواره همانند تمیس که در فاصله زیاد از یکدیگر می‌گردند و همچنین شبکه حمایتی آنها روی زمین ، سلسله حوادثی را ردیابی کردند که با یک " زیر توفان " اولیه شروع شده و در نهایت به یک رقص رنگارنگ نور در آسمان شب دو قطب زمین منجر می شود . این مطالعات تایید کرد که توفانها با یک به اصطلاح " باز اتصال " در خطوط میدان مغناطیسی شروع میشود .

نیکولا فاکس دانشمند دانشگاه جانز هاپکینز توضیح داد : " زمین غرق بادهای خورشیدی است ، که میدان مغناطیسی خورشید را با خود حمل می کنند . "

" این میدان میتواند در جهت‌های مختلف قرار گیرد اما وقتی در جهت مقابل میدان مغناطیسی زمین قرار می گیرد ، درست همانطور که دو قطب مخالف یک آهنربا همدیگر را جذب می کنند ، خطوط دو میدان شکسته شده و به هم می پیوندند ."

" این اتصال مجدد باعث ورود مقدار عظیمی انرژی خورشیدی به داخل اتمسفر مغناطیسی زمین می شود . این به نوبه خود یک زیر توفان ایجاد می کند که در نهایت منجر به نورهای قطبی می شود . " رصدهای تمیس نشان می دهد که یک زیر توفان در منطقه‌ای از فضا به فاصله تقریبا یک سوم مسافت زمین از ماه روی می دهد و یک الگوی مشخص را دنبال می کند . این الگو حاوی یک دوره باز اتصال ، و بعد روشنایی سریع نورها و گسترش سریع این نورها به سوی قطب‌هاست . این فرآیند در توزیع مجدد جریانهای الکتریکی که در اطراف زمین در فضا جریان می یابند به اوج می رسد .

درک زیر توفانها مهم است چون این پدیده می تواند ذرات پرانرژی زیانبار را به زمین نزدیک کند ، جایی که فضانوردان و ماهواره‌ها قرار دارند . جریانهای عظیم همچنین می تواند وارد اتمسفر شده و خطوط برق و سیستم های ارتباطی را مختل کند . دانشمندان مایل هستند امکان پیش بینی مشکلات احتمالی این پدیده را داشته باشند .

 

http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2008/07/080727_si-polarlights-clues.shtml

 

 

اما قبل از این اکتشاف دانشمندان در مبحث هندسه دوجینی و ساختار خورشید ؛ ذره یا ماده اولیه ( دخان ) را باور کنیم عنوان شده بود که شفق قطبی حاصل تخلیه انرژی توسط بادها ( طوفانهای ) خورشیدی در اتمسفر سیاره زمین است . در واقع همانطور که انرژی خورشید در اتمسفر خودش تخلیه میشود ، این انرژی توان تخلیه شدن در اتمسفر سیاره زمین را نیز دارد . استنباط ما این است ، همانطور که امواج الکترومغناطیس بسته به فرکانس یا طول موجشان در لایه‌ها و زیر لایه‌ها ( ترازهای انرژی ) از اتم‌ها القا یا جذب میشوند ، بادها و طوفانهای الکترومغناطیسی خورشید نیز توان القا یا جذب در لایه‌های بخصوصی از اتمسفر سیاره زمین را دارند که به این پدیده ، شفق قطبی گفته میشود . مبحث مرتبط ( اصل تبادل انرژی کوانتومی توسط لایه‌ها و زیر لایه‌ها در اتم‌ها )

 

<> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <> <>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

[ پنج شنبه 90/11/6 ] [ 9:4 عصر ] [ حسین ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ
لینک های مفید
آرشیو مطالب
امکانات وب
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


دریافت کد بازی آنلاین تصادفی