سفارش تبلیغ
صبا ویژن
داستان و...
 
قالب وبلاگ

 

سیمرغ شاهنامه در دوره کرتاسه می‌زیسته است!
خبرگزاری ایمنا: گروهی از دیرینه‌شناسان دریافتند که پرنده غول پیکری که اواخر دوره کرتاسه می‌زیسته پرنده الهام بخش "سیمرغ افسانه‌ای" بوده است.

 

به گزارش ایمنا، دیرینه شناسان ایرلندی و انگلیسی از دانشگاه "دوبلین" و دانشگاه "پیستبورگ" با بررسی بقایای فسیلی پرنده‌ای عظیم که بیش از 3 متر طول و بیش از 50 کیلوگرم وزن داشته است دریافتند که این فسیل‌ها مربوط به بزرگ‌ترین پرنده‌ای بوده که تاکنون بر روی زمین خرامیده است.
این فسیل‌ها در طول اکتشافات یک تیم آلمانی در سال 1970 در شمال قزاقستان کشف و سپس با استفاده از گچ، چسب و نقاشی بازسازی و در موزه‌ای در بلژیک نگهداری شدند. اکنون محققان دانشگاه دوبلین با استفاده از مواد حلال، چسب‌ها و گچ‌ها را از روی این استخوان‌ها پاک کردند و به نتایج جالبی در مورد این پرنده رسیدند.
این بررسی‌ها نشان می‌دهد که این پرنده در اواخر دوره کرتاسه در 85 میلیون سال قبل در کنار دایناسورهای آسیای مرکزی زندگی می‌کرده است.
به نظر می‌رسد این پرنده الهام‌بخش سیمرغ افسانه‌ای بوده است که در داستان‌های شاهنامه فردوسی از آن یاد شده است و به همین دلیل اسم علمی "‌Samrukia nessovi" را برای آن برگزیده‌اند.
این فسیل‌ها مربوط به دو طرف آرواره زیرین این پرنده است. اندازه این استخوان‌ها بیش از 27 سانتیمتر و طول جمجمه آن 30 سانتیمتر است. ارتفاع این سیمرغ دوره کرتاسه، به دو تا سه متر و طول بال‌های آن در حالت پرواز به چهار متر می‌رسیده است.
این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: «این یکی از بزرگ‌ترین پرندگانی است که تاکنون زیسته‌اند. ما چیز زیادی درباره آن نمی‌دانیم اما می‌دانیم که آرواره پایینی این پرنده چندان بزرگتر از آرواره پایینی یک شترمرغ امروزی نبوده است.»
براساس گزارش "گاردین"، در سال 1990 فسیلهای پرنده بزرگ دیگری به نام "‌Gargantuavis" کشف شد که در حدود 70 میلیون سال قبل در شمال فرانسه امروزی می‌زیسته است


[ جمعه 90/10/23 ] [ 11:41 عصر ] [ حسین ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ
لینک های مفید
آرشیو مطالب
امکانات وب
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


دریافت کد بازی آنلاین تصادفی